Sammanfattning av flera arbetsområden

Ännu en vecka har kommit till sitt slut och nu ska ni få en rejäl uppdatering om vad vi håller på med i flera olika ämnen. Slöjdgrupperna har bytt från textil till träslöjd eller från träslöjd till textilslöjd. I textilslöjden jobbar eleverna och Annika med lappteknik och i träslöjden jobbar de och Christian med sina skrin. Det är fullfart på idrotten där dans står på schemat, det svänger – kan man säga och klassen fick mycket beröm av idrottsläraren Mikael. Det svänger även på musiken med Michael, där klassen har börjat skapa buggmusik på en sida på nätet.

I de teoretiska ämnena kör vi med gasen i botten. Eleverna är klara med sina fantastiska faktatexter i biologi som de skrivit i par, på OneNote, om djur- & växtlivet i staden. De har redovisat muntligt inför hela klassen och deras texter är nu upphängda i klassrummet. (Tyvärr glömde jag att fråga om jag fick lägga ut bilderna från redovisningar, därför kommer det bara censurerade bilder på två slumpmässigt utvalda par.) Vi har nu börjat med arbetsområdet ”hälsa” – fysisk och psykisk. Eleverna har många tankar om detta och vi hann inte så mycket mer än att diskutera under första lektionen. Det här kan bli spännande, givande och intressant!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi jobbar vidare med temat i samhällskunskap som är nätvanor, tillsammans med Emanuel från fritids, Rana och Katarina. Vi kikar på en serie som heter ”Är det sant?” varje vecka och sedan har Emanuel diskussioner i halvklass om allt från källkritik, hur man ska bete sig mot varandra till faror med nätet. Aktuellt just nu är SMS, eleverna är indelade i grupper som har fått i uppgift att skapa två stora mobiltelefoner med – en med ett sms man blir glad av och en med ett sms man blir ledsen av.

Nu hoppar vi vidare till matematik där vi jobbar med division – kort division, division med rest, division med nolla i kvot och tal och så vidare. Det går framåt även här och vi hoppas på att kunna byta kapitel nästa vecka.

Läsning och veckans ord har vi arbetet med under svensktimmarna, så även skrivandet av faktatexter. Tänk att alla ämnen faktiskt går lite i varandra! Boken Fågeltjuvarna är den nuvarande klassboken och i denna har eleverna läsläxa fram till sportlovet.

 

Under vecka 4 har vi börjat med muntliga tester i engelska, alla grupper har inte hunnits med än men vi fortsätter nästa vecka. Det är ett test som genomförs i alla fyror i Älmhults kommun. En mindre grupp elever, tre stycken, sitter ner i lugn och ro med mig och får samtala om vardagliga saker. Idag har vi också haft vårt andra pass med fokus på läsförståelse av engelska texter. En grupp elever har fått börja använda ett program som heter ReadTheory och en grupp gör läsförståelse i par.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stort tack till prästen, Karl-Henrik som varit här en sista gång. På återseende nästa läsår!

Till sist, glöm inte att det finns läxhjälp, som nu även finns tillgänglig på måndagar och att utvecklingssamtalen börjar nästa vecka – välkomna!

Trevlig helg,

Hälsningar
Amanda 🙂

Det här inlägget postades i Lektioner och utflykter. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.